Implementaties van E-health binnen de geboortezorg: hoe krijg je alle gebruikers mee?

In de snel veranderende wereld van de gezondheidszorg zijn innovaties en technologische vooruitgang van grote toegevoegde waarde. E-health, met zijn brede spectrum aan digitale toepassingen en tools, heeft de potentie om de manier waarop we zorg verlenen en ontvangen ten positieve te veranderen.

Om dit te laten slagen is het van belang aandacht te hebben voor een goede strategie om alle gebruikers hierin mee te nemen. Niet iedereen heeft affiniteit met nieuwe digitale ontwikkelingen, maar voor het slagen van een implementatie is het wel van belang dat iedereen op de juiste manier en het juiste moment betrokken wordt.

Bij STBN gebruiken we hiervoor regelmatig de Rogers’ Innovation Adoption Curve bij voorbeeld bij de implementatie van de screenings- en adviestool Mind2Care.

Het Rogers' Innovation Adoption Curve-model

Het Rogers' Innovation Adoption Curve-model is een waardevol instrument dat wordt gebruikt om de adoptie van nieuwe technologie te begrijpen en te beheren. Het model verdeelt gebruikers van nieuwe technologie in vijf groepen op basis van hun bereidheid en snelheid van acceptatie van nieuwe technologieën:

  1. Innovators: Dit is de kleine groep van voorlopers die altijd op zoek zijn naar nieuwe technologieën en bereid zijn risico's te nemen. Ze zijn vaak degenen die als eersten experimenteren met E-health-oplossingen.

  2. Early Adopters: Deze groep volgt snel de innovators en is bereid om nieuwe technologieën te omarmen voordat de meerderheid dat doet. Ze hebben een grote invloed op hun collega's en kunnen de implementatie vooruit helpen.

  3. Vroege Meerderheid: Dit is de groep die technologie accepteert wanneer deze al enige bekendheid heeft. Ze zijn bereid om nieuwe ideeën te overwegen, maar willen bewijs van effectiviteit en haalbaarheid zien.

  4. Late Meerderheid: Deze groep is terughoudend om nieuwe technologieën te omarmen en doet dat meestal pas wanneer de meerderheid dat al heeft gedaan. Ze hebben behoefte aan een sterke overtuiging en bewijs van de voordelen.

  5. Achterblijvers: Dit zijn degenen die het moeilijk vinden om verandering te accepteren en vasthouden aan verouderde methoden. Ze zijn vaak de laatsten die nieuwe technologieën aannemen, als ze dat al doen.

Een Slimme Aanpak voor E-Health Implementatie

Bij STBN begrijpen we dat het introduceren van E-health-oplossingen de nodige uitdagingen met zich mee brengt en dat niet iedereen op nieuwe technologieën zit te wachten. Het Rogers' Innovation Adoption Curve-model is een handig hulpmiddel om hier vorm aan te geven. Een aantal manieren hoe je dit in de praktijk kunt toepassen.

  1. Begin met de Innovators en Early Adopters: Identificeer degenen in uw VSV of organisatie die innovatief en enthousiast zijn over E-health. Deze groep zal fungeren als pioniers en kan helpen bij het ontdekken van kansen en uitdagingen.

  1. Informeer en Betrek de Early Majority: Naarmate E-health-oplossingen aan momentum winnen, is het tijd om de vroege meerderheid te informeren en te betrekken. Dit vraagt een zorgvuldige communicatie en educatie om eventuele weerstand weg te nemen.

  2. Houdt iedereen op de Hoogte: Een constante informatiestroom en ondersteuning zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de late meerderheid en achterblijvers niet achterblijven in de adoptie van E-health. Het bewust maken van de voordelen en resultaten is essentieel.

Onze Rol bij STBN

Bij STBN ondersteunen we regelmatig VSV's (Verloskundig Samenwerkingsverband) vanuit de ZonMw-subsidies voor Implementatiecoach bijvoorbeeld in VSV’s die aan slag willen met screeningstools. We gebruiken het Rogers' Innovation Adoption Curve-model als een van de instrumenten om de succesvolle integratie te bevorderen. We geloven dat de juiste aanpak bij E-health-implementaties kan bijdragen in betere zorgervaringen voor aanstaande moeders, verloskundigen en andere zorgverleners.

Door samen te werken en de energie te steken in de groepen die het meest ontvankelijk zijn voor verandering, kunnen implementatie succesvol worden en toevoegen in het dagelijks werk van zorgverleners en de dienstverlening aan cliënten.

Met vriendelijke groet,

Marja van Velden
Projectmanager STBN en Digicoach

Vorige
Vorige

De geschiedenis van STBN